نوشته شده توسط : مجید

دومین زنگ خطر درباره وضعیت عرضه جدید مسکن در شهر تهران به صدا درآمد.

گسترش‌نیوز: بررسی‌ها از وضعیت عرضه مسکن نوساز در پایتخت نشان می‌دهد؛ درحالی‌که پیش از این اولین اخطار در بازار عرضه مسکن به لحاظ کاهش محسوس حجم عرضه واحدهای مسکونی تازه‌ساز به بازار مسکن شناسایی شده بود هم‌اکنون اخطار دوم در شکل کاهش بی‌سابقه سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در مناطق مختلف تهران رصد می‌شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در شرایطی که در سال ۹۸ برای پنجمین سال پیاپی تیراژ عرضه جدید واحدهای مسکونی به بازار مسکن به طور متوسط معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد از کف نیاز به عرضه جدید مسکن به بازار کمتر بود، از سوی دیگر با رسیدن سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در روزهای پایانی سال ۹۸ به کمترین میزان خود دست‌کم طی دو تا سه سال گذشته، دومین زنگ خطر بازار مسکن به لحاظ افت تیراژ جدید ساختمانی و ورود آپارتمان‌های تازه‌ساز به بازار مسکن پایتخت به صدا درآمد.

درحالی‌که در سال ۹۸ باز هم تیراژ ساختمانی مورد انتظار برای عرضه جدید به بازار مسکن شهر تهران محقق نشد و عرضه جدید واحدهای مسکونی برای پنجمین سال متوالی همچنان در سطحی کمتر از نیاز حداقلی بازار به ساخت و عرضه واحدهای مسکونی قرار گرفت، شاهد دوم کاهش عرضه مسکن تازه‌ساز در قالب افت محسوس سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در بازار معاملات مسکن شهر تهران در مقایسه با ماه‌های گذشته رصد شد.

کاهش محسوس فروش خانه نوساز

سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در روزهای پایانی سال گذشته با کاهش محسوس به ۴۰ درصد رسید؛ این میزان در معاملات مربوط به خرید و فروش واحدهای مسکونی در اولین ماه سال ۹۹ نیز حول وحوش همین میزان رقم خورد. هر چند در فروردین‌ماه رکورد رکود معاملات مسکن به لحاظ کمترین حجم و تعداد معاملات خرید آپارتمان در تهران شکسته شد و درحالی‌که در بدترین شرایط در همه ماه‌های فروردین سال‌های اخیر و در تاریخ ثبت آمار معاملات مسکن به صورت ماهانه دست‌کم ۳ هزار فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران در این ماه به ثبت می‌رسید اما در فروردین ۹۹ در یک رکود بی‌سابقه تنها حدود هزار و ۲۰۰ معامله خرید مسکن در ۲۲ منطقه پایتخت انجام شد. کاهش محسوس سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در حالی در بازار معاملات مسکن شهر تهران نسبت به گذشته رصد می‌شود که در سال‌های رونق معاملات و ساخت و ساز مسکن این سهم همواره بیش از ۵۰ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران بود. سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در بازار مسکن شهر تهران در حالی هم‌اکنون به شکل بی‌سابقه دست‌کم طی دو تا سه سال اخیر کاهش یافته و به حدود ۴۰ درصد حجم کل معاملات فروش مسکن پایتخت رسیده است که حتی در بهمن‌ماه - ماه میانی زمستان سال گذشته - این سهم ۴۳ درصد گزارش شد.

آمارهای رسمی مربوط به آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران از سوی دیگر حاکی است میزان افت معاملات خرید واحدهای مسکونی نوساز یا تازه‌ساز نیز نسبت به همه گروه‌های سنی واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران در روزهای پایانی سال ۹۸ بیشتر بوده است. به این معنا که بیشترین میزان افت معاملات مسکن در میان همه گروه‌های سنی واحدهای مسکونی مربوط به واحدهای مسکونی نوساز بوده است. سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز در ۲۹ روز منتهی به پایان سال ۹۸-اسفند ماه ۹۸- معادل ۲۰ درصد در مقایسه با سهم فروش این گروه از واحدهای مسکونی در مقطع زمانی مشابه سال گذشته کاهش یافت و این میزان افت بیشترین میزان کاهش سهم معاملات فروش مسکن در میان رده‌های مختلف سنی آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران است. این در حالی است که به طور کلی میزان افت تعداد معاملات خرید مسکن شهر تهران در میان همه رده‌های سنی واحدهای مسکونی به طور متوسط ۱۸ درصد بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد افت نقطه‌ای سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز از میزان کاهش سهم فروش مسکن در همه رده‌های سنی واحدهای مسکونی نیز بیشتر بوده است. در واقع در عین حال که سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز و تازه‌ساز در شهر تهران در روزهای پایانی سال گذشته در مقایسه با ماه‌های قبل و همچنین مقطع زمانی مشابه سال قبل به میزان محسوس کاهش یافته است از سوی دیگر همچنین بازار معاملات مسکن در بخش فروش واحدهای مسکونی نوساز بیشترین میزان افت را در میان همه گروه‌های سنی واحدهای مسکونی معامله شده در بازار تجربه کرده است.

وضعیت قرمز کارنامه عرضه مسکن در تهران

بررسی‌های کارشناسی از شناسایی دو علت عمده در این زمینه خبر می‌دهد. اولین علت کاهش محسوس و قابل‌توجه سهم معاملات واحدهای مسکونی نوساز در شهر تهران در میان سایر رده‌های سنی واحدهای مسکونی، مربوط به وضعیت قرمز کارنامه عرضه مسکن در شهر تهران طی سال‌های اخیر است. همان‌گونه که گفته شد در سال ۹۸ نیز برای پنجمین سال متوالی حجم عرضه جدید به بازار مسکن در قالب واحدهای مسکونی تازه‌ساز و کلیدنخورده به بازار کمتر از کف عرضه مورد نیاز بازار برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن بود.

بررسی آمارهای ارائه شده درباره پروژه‌های ساختمانی اجرا شده در سال گذشته نشان می‌دهد در ۱۲ ماه سال ۹۸، مجموعا ۶۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران ساخته شدند که نسبت به سال ۹۷ معادل ۵/  ۱۳ درصد کاهش داشته است. این روند نسبت به دو سال گذشته نشان‌دهنده رسیدن تیراژ ساخت‌وساز به پایین‌ترین سطح است. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد و ۷۶ هزار و ۵۶۰ واحد مسکونی در پایتخت ساخته شدند. در عین حال، مقایسه حجم آپارتمان‌سازی انجام شده در این شهر از ابتدای دهه تاکنون حاکی از آن است که پس از شکل‌گیری سونامی ساخت‌وساز در سال‌های ۹۱ و ۹۲؛ از سال ۹۳ تا پایان سال گذشته، کمترین عرضه مسکن به بازار ابتدا در سال ۹۴ معادل ۶۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و پس از آن در سال ۹۸ رخ داد.

در شرایطی که به لحاظ پاسخ به حداقل نیاز به عرضه جدید واحدهای مسکونی به بازار مسکن در قالب آپارتمان‌های تازه‌ساز باید سالانه دست‌کم ۹۶ هزار واحد مسکونی به بازار مسکن شهر تهران اضافه شود اما در سال ۹۸ تنها ۶۶ هزار واحد مسکونی ساخته شد که ۳۲ درصد کمتر از کف نیاز بازار به واحدهای مسکونی تازه‌ساز و عرضه مسکن به متقاضیان است. این موضوع نشان می‌دهد هم‌اکنون تیراژ ساختمانی در شهر تهران محدود است و ساخت و ساز کمتر از نیاز حداقلی بازار معاملات مسکن انجام می‌شود و به این ترتیب عرضه جدید دست کم پنج سال متوالی نتوانسته است حتی کف نیاز به عرضه جدید مسکن را پوشش دهد و پاسخگو باشد. اخطار دوم تاییدکننده اخطار اول درخصوص وضعیت قرمز بازار ساخت مسکن در پایتخت است.کاهش محسوس حجم معاملات واحدهای مسکونی نوساز در بازار مسکن شهر تهران از یک زاویه مهم نشان‌دهنده کمبود عرضه جدید به بازار مسکن است. کاهش عرضه جدید به بازار مسکن و کافی نبودن ساخت واحدهای مسکونی موجب شده است به تبع حجم معاملات واحدهای مسکونی نوساز نیز به‌دلیل کاهش میزان عرضه آنها به بازار افت کند. این موضوع یعنی کاهش عرضه واحدهای مسکونی نوساز که در نهایت منجر به کاهش حجم معاملات این گروه از واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن شهر تهران شده است با گذشت زمان وزن بیشتری در تغییرات افزایشی قیمت مسکن خواهد داشت. به‌عبارت دیگر به دنبال کاهش عرضه واحدهای مسکونی نوساز و تازه‌ساز به بازار مسکن و در نتیجه کاهش حجم معاملات این گروه از واحدها، تغییرات افزایشی قیمت مسکن ناشی از کمبود عرضه واحد نوساز و در نتیجه افزایش قیمت این گروه از واحدها شدیدتر از زمانی خواهد بود که حجم مناسب و کافی ساخت و ساز و عرضه آپارتمان‌های نوساز به بازار مسکن صورت می‌گیرد.

این موضوع می‌تواند منجر به بروز یک اتفاق مهم در بازار مسکن شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در زمانی که سهم عرضه واحدهای مسکونی نوساز به بازار مسکن در نتیجه مطلوب بودن حجم ساخت و سازها قابل‌توجه و کافی بود، سهم واحدهای مسکونی مورد تقاضای گروه غالب متقاضی مسکن یعنی عرضه واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۶۰ متر و ۸۰ متر در میان عرضه جدید محدود بود. به این معنا که حتی در زمان اوج رونق فعالیت‌های ساختمانی تمایل سازنده‌ها بیشتر به ساخت واحدهای مسکونی بزرگ‌متراژ - با مساحت بیش از ۱۰۰ مترمربع – بود. از این رو حتی در آن سال‌ها سهم عرضه واحدهای مسکونی که گروه غالب متقاضیان اعم از مصرفی، سرمایه‌گذار و سفته‌باز متقاضی خرید آنها بودند در میان سایر گروه‌های متراژی آپارتمان‌های نوساز عرضه شده به بازار ناچیز بود. حال در شرایطی که وضعیت ساخت‌وسازها در حالت هشدار قرار گرفته و زنگ خطر کمبود عرضه جدید به بازار مسکن به صدا درآمده است باز هم سهم این واحدها و عرضه این گروه از واحدهای مسکونی مورد تقاضای اغلب خریداران،کمتر از قبل شده است. بنابراین وضعیت عرضه این دسته از آپارتمان‌ها در شرایط فعلی حادتر از قبل شده است.

این موضوع در صورت تداوم و در صورتی که با رفع موانع ساخت‌وساز و ایجاد رونق در بازار پروژه‌های ساختمانی و همچنین ترغیب و تشویق سازنده‌ها به سمت ساخت واحدهای مسکونی متناسب با الگوی غالب تقاضا-واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ با مساحت کمتر از ۸۰ مترمربع - برطرف نشود می‌تواند رفته رفته اثرات افزایشی قابل‌توجه از همین ناحیه بر سطح قیمت مسکن در کل بازار برجای بگذارد. از آنجا که سطح قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران و در عمده شهرها برمبنای قیمت واحدهای مسکونی نوساز برآورد و تعیین می‌شود در صورت کاهش عرضه واحدهای مسکونی نوساز و افزایش قیمت این گروه از واحدها در نتیجه کمیاب شدن و کمبود عرضه، سایر واحدهای مسکونی نیز دستخوش تحولات افزایشی قیمت شده یا دست کم شرایط برای تعدیل سطح قیمت‌ها در بازار مسکن دشوارتر از مقطع زمانی حاضر خواهد شد. هم‌اکنون بخش عمده و قابل توجه ریزش سهم نوسازها در معاملات مسکن شهر تهران در مقایسه با ماه‌های گذشته در شکل افزایش سهم واحدهای مسکونی میانسال و سالخورده منعکس می‌شود. تازه‌ترین آمارهای مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران مربوط به مقطع زمانی فروردین‌ماه امسال که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده است حاکی است در این ماه سهم فروش واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر از ۲۰ سال نسبت به مقطع زمانی مشابه سال گذشته-فروردین ماه سال ۹۸-حدود ۲ درصد افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع کاهش عرضه واحدهای مسکونی نوساز به بازار مسکن و از سوی دیگر افزایش شکاف قیمتی بین واحدهای مسکونی نوساز و سالخورده به‌دلیل کاهش عرضه نوسازها و تاثیر این موضوع در نوسانات افزایشی قیمت این گروه از واحدهای مسکونی است. با این حال همچنان بیشترین میزان معاملات مسکن در هر ماه در شهر تهران کماکان در رده سنی واحدهای مسکونی نوساز انجام می‌شود.اما کاهش سهم فروش نوسازها در نتیجه کمای فعالیت‌های ساختمانی و کاهش حجم عرضه واحدهای مسکونی تازه‌ساز به بازار مسکن می‌تواند پیامدهای منفی و زیان‌بار برای بازار مسکن به‌خصوص از ناحیه تشدید کمبود عرضه، افزایش شکاف بین میزان تقاضا و حجم عرضه، افزایش فاصله قیمتی بین واحدهای مسکونی با موقعیت مشابه اما با عمربنای متفاوت (نوساز و سالخورده) و در نتیجه اثرگذاری افزایشی بر سطح قیمت واحدهای مسکونی در کل بازار تحت‌تاثیر افزایش قیمت نوسازها و تازه‌سازها بر جای بگذارد. کارشناسان معتقدند باید سیاست‌هایی اعمال شود که سازنده‌ها علاوه‌بر ترغیب به بازگشت به فعالیت‌های ساختمانی و خروج بازار ساخت‌وساز از حالت رکود، ساخت واحدهای مسکونی متناسب با الگوی غالب تقاضا برای ایجاد تعادل بین میزان عرضه و حجم تقاضای واحدهای مسکونی به‌خصوص در مناطق مصرفی و پرتقاضا را در دستور کار خود قرار دهند. چراکه در صورت ادامه وضعیت و شرایط فعلی، انتظار می‌رود سهم نوسازها از کل معاملات مسکن شهر تهران بازهم کمتر شود.

NWMASKAN124.jpg

منبع: دنیای اقتصاد



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

ظاهر هر فرد، نشان دهنده بخشی از شخصیت و روحیات اوست که البته این جنبه ظاهری شخصیت، هم به خصوصیات رفتاری و اخلاقی مربوط است و هم آراستگی ظاهری. این آراستگی ظاهری لزوما به معنای پوشیدن لباس مارک دار و گران قیمت نیست بلکه تمیز و آراسته بودن و هماهنگی در رنگ و ترکیب لباس‌ها، برای اینکه تصویر خوبی از شما برای خودتان و دیگران باقی بماند و تاثیرات روانی بسیار خوبی در هر دو طرف بگذارد، کافی است.

برای اینکه همیشه لباس‌های نو و تمیز داشه باشید، لازم نیست که مرتب در حال خرید باشید و هرچه در می آورید خرج رخت و لباس و ظاهرتان کنید! اگر در نگهداری لباسها کمی دقت کنید، می توانید این آراستگی را بدون صرف هزینه خیلی زیاد حفظ کنید چون همین لباس ها سال ها یار شما خواهند بود.

 

روش های محافظت از لباس

 با لباس هایتان مانند جل کهنه برخورد نکنید!

بعضی ها که قبول هم ندارند شلخته هستند، عادت دارند هر لباسی را که از تنشان در می آورند، «گوله و مچاله» می کنند و در گوشه ای می اندازند. فرقی هم برایشان نمی کند که این لباس، لباس گرانقیمت مجلسی باشد یا یک تیشرت ساده. اگر هم خیلی به لباسشان احترام بگذارند، آن را روی صندلی یا بالای در آویزان می کنند! در صورتی که اگر بعد از پوشیدن لباس آن را بررسی کنید تا لکه و کثیفی نداشته باشد و دوباره سر جایش بگذارید، مطمئن باشید که این لباس سال ها یار وفادار شما خواهد بود مگر اینکه دلتان را بزند یا از مد بیفتد.

 

علاج واقعه قبل از وقوع

در اینجا یک نکته کلیدی وجود دارد که می گوید «احتیاط کن، التماس نکن». اگر کمی حواستان به لباستان و اینکه کجا می نشینید و چطور راه می روید  باشد، نه نیاز است که بعد از هر بار پوشیدن آن را بشویید و نه به این زودی ها خراب می شود.

 

استفاده از کاور

یکی از نکات بسیار مهم برای خوب نگه داشتن لباسها در کمد این است که حتما روی آنها را کاور بکشید تا هم گرد و خاک محیط روی آن ننشیند و هم اینکه در اثر تماس با بقیه لباس‌ها آسیبی به بافت پارچه وارد نشود. ویژگی دیگر کاور این است که فضایی یک شکل و مرتب در داخل کمد شما ایجاد می شود.

 

هر رخت آویز برای یک لباس

تا حد امکان سعی کنید به هر رخت آویز یک یا حداکثر دو لباس آویزان کنید. حتما شاهد صحنه هایی بوده اید که رخت آویز از شدت بار لباس کج و کوله شده یا در نهایت طاقت نیاورده و کمرش زیر این بار خم شده است. آویزان کردن چند لباس به یک رخت آویز باعث می شود لباس‌ها از فرم بیفتند.

 

احترام لباس هايتان را نگه داريد!

 

رعایت تناسب لباس با مکان!

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که با کفش پاشنه بلند کوه می روند یا با یک مانتوی مجلسی به پیک نیک و …! به قول شاعر «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». حتما لباس کار و مهمانی و تفریح و مسافرت و… را از هم جدا کنید تا هم سلیقه و نظم و انضباط شما مشخص شود و هم اینکه در هر محیطی کاملا آزادی عمل داشته باشید و مثلا در پیک نیک مدام نخواهید مواظب لباستان باشید تا کثیف و پاره نشود.

 

بقچه

لباسهایی را که مربوط به فصل گذشته است، حتما در بقچه های جداگانه بگذارید تا هم زیر دست و پا نباشند و هم کثیف نشوند. البته سعی کنید بقچه اضافه در نظر بگیرید تا مجبور نشوید لباس‌ها را روی هم بفشارید! درمورد لباس های پشمی و بافتنی هم حتما از نفتالین یا مواد ضدبید استفاده کنید تا از گزند حشرات موذی در امان بمانند.

بعد از پایان هر فصل لباس های رخت آویزها را جدا کنید و در قسمت های عقبی کمد که خیلی دم دست نیستند، بگذارید.

 

لباس انبار نکنید!

با توجه به اینکه مد از همه ما سریع تر و جلوتر حرکت می کند و هر روز یک مدل و رنگ جدید به بازار می آید، سعی کنید به اندازه مصرفتان خرید کنید و لباس اضافه انبار نکنید. چون بعد از مدتی این لباسها از مد می افتند و مجبورید لباس را همانطور نپوشیده به دیگران ببخشید یا اینکه به فکر حراج کردن آنها بیفتید!

 

از بین بردن پرز لباس

 برای از بین بردن پرز یا «گلوله گلوله» های روی لباس به خصوص لباس های زمستانی از غلتک های چسبی که این روزها در خیلی از  فروشگاه ها موجود هستند یا تیغ ریش تراش، استفاده کنید.

 

لباس ها را هوا دهید!

هر چند وقت یک بار لباس هایی را که زیاد نمی پوشید، جابه جا کنید تا هوایی بخورند و هم بوی خاک نگیرند و هم اینکه اگر به صورت تا شده یا در کمد تحت فشار بقیه لباس ها هستند، چروک نشوند.

 

نحوه شست وشو

 -به لطف ماشین‌های رختشویی دیجیتال، فقط کافی است شما زحمت دسته بندی لباس‌ها (رنگی، پشمی، نخی …) را تقبل کنید و بعد از فشردن دکمه مربوطه، ماشین بقیه کارها را انجام می دهد. حتما دقت کنید که نوع لباس ها و ترکیب رنگی و سفید بودن آنها را در نظر بگیرید تا مجبور نباشید بعد از تمام شدن کار ماشین، همه لباسها را دور بریزید.

-بهتر است بعضی از لباس ها مثل لباسهای ساتن و ابریشم، پالتو، لباسهای مجلسی و … را به خشک شویی ببرید.

-شلوار جین را موقع شستن پشت و رو کنید.

-اگر لباسها را بلافاصله بعد از شستن ولو کنید و خوب هم بتکانید در بسیاری مواقع نیازی به اتو کردن ندارید. اگر هم از مایع های نرم کننده استفاده کنید، کار شما چند برابر راحت می شود.

– لباسهای سفید را می توانید بعد از شست وشوی معمولی با سفیدکننده هایی مثل وایتکس بشویید تا کاملا سفید شوند. البته حتما جلوی آفتاب پهن کنید تا اثری از وایتکس بر آنها باقی نماند.

– نوشته های برچسب لباس‌ها را با دقت بخوانید تا با نحوه شستن آنها آشنا شوید.

– لباسهایی را که احتمال می دهید آب بروند یا رنگ دهند، حتما اولین بار با دست بشویید.

– حتما جیب لباس ها را قبل از شستن نگاه کنید. به خصوص دستمال کاغذی که دمار از روزگار ماشین و بقیه لباس ها در می آورد!

– بیش از اندازه ماشین را با لباس پر نکنید چون هم به ماشین فشار می آید و هم به لباس ها.

– موقع شستن لباس با دست، پودر را مستقیم روی لباستان نریزید تا هم بافت آنها از بین نرود و هم بهتر تمیز شود.

 

نحوه نگهداری از لباس های پشمی

– برای از بین بردن چین و چروک لباسهای پشمی بهترین راه این است که اتوی بخار را در فاصله ای مناسب با لباستان نگه دارید تا این بخار چروک لباس را باز کند. اگر چروک لباس زیاد است و به حرارت مستقیم اتو نیاز دارد، حتما یک پارچه مرطوب و ترجیحا کتان را روی لباستان پهن و بعد اتو کنید.

– لباس های پشمی را چه بعد از شستن و چه زمانی که می خواهید در کمد نگه دارید، آویزان نکنید چون اصطلاحا از شِکل می افتند. بعد از شستن، بهترین حالت این است که آنها را در یک سبد بگذارید تا خشک شوند. برای نگهداری در کمد هم می توانید آنها را در بقچه بگذارید. تا حد ممکن سعی کنید آنها را تا و مچاله نکنید.

– محل نگهداری لباس های پشمی گرم نباشد تا با حمله حشرات موذی روبه رو نشوید. اگر هم از نفتالین استفاده کردید، حتما لباسها را قبل از استفاده جلوی نور آفتاب بگذارید و اگر بوی آن نرفت، آن را بشویید.

– برای شستشن لباسهاي پشمي ظریف از ماشين لباسشويي و آب گرم استفاده نکنید. البته برای لباس‌های پشمی ضخیم هم آب گرم مجاز نیست.

 

لباس هاي چرمي

– برای تمیزکردن لباس های چرمی، محلولی از آب و شامپو بچه درست کنید و با یک اسفنج یا پارچه سطح چرم را تمیز کنید. بعد هم آنها را با یک پارچه دیگر خوب خشک کنید. به هیچ وجه آنها را داخل ماشین لباسشویی نیندازید.

– عطر و اسپری را مستقیم روی چرم و جیر نزنید.

– چرم را در معرض رطوبت قرار ندهید چون کپک می زند.

 

اتو کردن

– برای اتو کردن همیشه یا لباس را پشت و رو کنید یا پارچه ای روی آن بیندازید تا از برق افتادن یا رفتن رنگ لباستان جلوگیری کنید.

– لطفا لباسهای ساتن، جیر، چرم و موارد مشابه آن را که جنس هایی لطیف و حساس دارند، خودتان اتو نکنید تا به دردسر رفو کردن (البته در بهترین حالت، چون ممکن است مجبور باشید آنها را دور بیندازید) نیفتید. اتوهای بیرون را برای همین کار درست کرده‌اند!

 و در پایان برای جا به جایی و اسباب کشی لباس های خود را در بقچه لباسی که سایزهای مختلف دارد فرار دهید



:: برچسب‌ها: بقچه لباسی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

با شروع سال جدید و مشکلات نانوایی‌ها به علت شیوع کرونا مناقشات بر سر افزایش نرخ نان از سر گرفته شده است. نمایندگان کارفرمایی و اتحادیه نان سنتی، افزایش دستمزد کارگران و هزینه‌های آب و برق نانوایی‌ها را بهانه می‌کنند تا نرخ نان را افزایش دهند.

گسترش نیوز: از طرفی دولت نیز حاضر نیست حمایت‌های یارانه‌ای نان را افزایش دهد. در واقع بهانه به‌دست کارفرمایان افتاده تا پروژه افزایش نرخ نان را کلید بزنند. درعین‌ حال نمایندگان کارفرمایی نیز با مصاحبه‌هایی درباره اخراج و تعدیل خبازان سعی دارند، دولت را بابت پرداخت تسهیلات به نانوایان ترغیب کنند. با این‌حال آیا نرخ نان در شهرهای مختلف افزایش می‌یابد؟

نان در کدام شهرها گران شد؟

اگرچه رئیس اتحادیه نان سنتی از عدم افزایش نرخ نان خبر داده است؛ با این‌حال در برخی شهرها مانند اردبیل افزایش‌ها اعمال شده است. سیداسماعیل انجمنی مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفته بود: با بررسی‌های صورت گرفته در کارگروه آرد و نان و ستاد تنظیم بازار استان، نرخ انواع نان در نانوایی‌های سهمیه پز ۱۰ درصد افزایش‌ و از ۲۹ اسفند ماه اجرایی شده است.

سیدناصر میرمرسلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلخال در جلسه کارگروه ساماندهی آرد و نان خلخال افزود: افزایش نرخ نان در خلخال در راستای اجرای دستورالعمل جدید شورای آرد و نان استان اردبیل بوده و با چند درصد افزایش و با لحاظ افزایش وزن چانه صورت می‌گیرد.

وی اظهارکرد: بر این اساس قمیت جدید هر قرص نان لواش با وزن چانه در نانوایی‌های سهمیه‌پز دولتی ۲ هزار ریال و نرخ هر عدد نان بربری با وزن چانه ۵۰۰ گرم هفت هزار و ۵۰۰ ریال اعلام می‌شود.

میرمرسلی با بیان اینکه انواع نان سنگک، تافتون ونان روغنی تنها در نانوایی‌های آزادپز خلخال پخت می‌شود، گفت: هر عدد نان سنگک با وزن چانه ۵۰۰ گرم در نانوایی‌های آزادپز این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال، نان لواش ۲ هزار و ۵۰۰ ریال، بربری با وزن چانه ۵۰۰ گرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال، نان تافتون با مزن چانه ۲۲۰ گرم ۶ هزار ریال، نان روغنی با وزن چانه ۳۵۰ گرمن و مغزدار ۲۲ هزار ریال، نان چورکی با وزن چانه ۲۰۰ گرم ۱۲ هزار ریال، نان تل تل با وزن چانه ۱۵۰ گرم ۱۰ هزار ریال، باگت فرانسوی با وزن چانه ۳۰۰ گرم ۱۰ هزار ریال و نان ساندویچ با وزن ۱۰۰ گرم سه هزار ریال است.

وضعیت در آذربایجان شرقی نیز به هیمن شکل است. از نخستین روز اردیبهشت ماه با تصمیم مسئولان استان آذربایجان شرقی نرخ نان در این استان و شهر تبریز افزایش ۳۰ درصدی پیدا کرد. بر این اساس نرخ سنگک یارانه‌ای با وزن ۴۳۰ گرم ۱۲۵۰ تومان و در آزادپزها ۱۵۰۰ تومان، نان لواش یارانه‌ای ۱۳۵ گرمی ۲۵۰ تومان، نان بربری با وزن ۵۱۰ گرم هزار تومان و در آزادپزها با وزن ۶۰۰ گرم ۱۵۰۰ تومان و نان روغنی دو هزار تومان شد.

اسفندیار ابوالحسنی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ کشور نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ درباره دلایل افزایش نرخ نان در استان آذربایجان شرقی گفت: نرخ نان در آذربایجان شرقی از سال ۹۳ تغییر نکرده بود و افزایش نرخ ضروری بود.

در عین‌حال ماشااله ارویسی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در پی انتشار برخی شایعات در خصوص افزایش نرخ نان در استان کرمانشاه گفته بود: این شایعه به هیچ عنوان صحت ندارد.

حسین عیسی زاده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان نیز، گفته بود: هرگونه افزایش نرخ نان در آبادان را تخلف است و هیچ گونه مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ نان ابلاغ نشده و با متخلفین گرانفروش برخورد قاطع می‌شود.

در عین‌حال در خوزستان به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزایش نرخ نان در این استان احتمالاً در هفته آینده کلید خواهد خورد.

این درحالی است که مهراب عبدالهی (رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول) گفته بود: افزایش نرخ نان در دزفول و شوش مورد موافقت قرار نگرفته است و افزایش نرخ آن تا اطلاع ثانوی منتفی است.

نرخ رسمی نان در کشور افزایش نرخ ندارد

اقدامات در مورد افزایش نرخ نان به صورت استانی صورت گرفته است. اما به هر حال وعده‌هایی مبنی بر عدم افزایش نرخ نان در کل ایران صحت ندارد و در برخی شهرها اقدام به افزایش نرخ نان شدده است. در عین‌حال برخی نانوایی‌های آزادپز هستند که از زیر تیغ نظارتی به راحتی می‌توانند کنار بروند و احتمالاً نان را گران‌تر بفروشند.

این در حالی است که رئیس اتحادیه نان سنتی از ثابت ماندن نرخ نان در ماه رمضان خبر داده بود. بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نان سنتی گفته بود: در سال گذشته انواع نرخ نان بعد از ۵ سال با توافق انجام شد که مقداری گران شود، امسال از آنجایی که دولت به فکر مردم است نرخ نان را افزایش نداده‌ایم، اما باتوجه به برخی مسائل ازجمله افزایش دستمزد، افزایش هزینه آب و برق، هزینه کرونایی مانند تهیه دستکش و ماسک که ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای نانوا تمام می‌شود، نانوایان درخواست افزایش هزینه نان دارند.

وی در خصوص نرخ انواع نان، گفت: نرخ نان لواش و تافتون ۳۰۰ دولتی و ۴۵۰ آزاد پز است، همچنین نرخ نان تنوری ۵۵۰ دولتی و ۸۵۰ آزاد پر، بربری ساده دولتی هزار و آزاد پز هزار و ۵۰۰ تومان، بربری کنجدی دولتی هزار و ۵۰۰ و کنجدی آزادپر ۲ هزار تومان، سنگک دولتی ساده هزار و ۲۰۰ و هر رو کنجد ۵۰۰ تومان اضافه می‌شود، سنگک آزادپز ساده هزار و ۸۰۰ و هر رو کنجد ۵۰۰ تومان اضافه می‌شود.

آزادسازی ۲۰ درصد نانوایی‌های کشور به حکم بازار

علی یزدانی رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان و رئیس اسبق کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور معتقد است که کنترل نرخ نان بدون سیاست‌گذاری‌های دولتی و تخصیص یارانه ممکن نیست. او می‌گوید: دولت در سال‌های گذشته سعی کرده بود تا با اتخاذ سیاست‌هایی به صورت پلکانی تخصیص یارانه به نان را کاهش دهد. درنتیجه بنا شد تا ۲۰ درصد نانوایی‌های کشور آزاد شوند. سیاست آزاد کردن نانوایی‌ها یکی از علل‌ ناهمسانی نرخ نان در این روزها است. مثلاً شهروندان ممکن است در یک جا نان را ۷۰۰ تومان بخرند اما در نقطه‌ای دیگر از شهر همان نان ۵۰۰ تومان باشد.

او می‌گوید: این مسئله ناشی از آزادسازی نان است. البته آزادسازی نانوایی‌ها به این معنی نیست که یارانه دولتی به کل به این نانوایی‌ها تعلق نمی‌گیرد، بلکه یارانه آرد برای این دسته از کارفرماها کمتر است. اگر دولت بخواهد آرد به تناسب نرخ گندمی که از کشاورزان تهیه می‌کند به کارفرمایان بدهد، نرخ خیلی بیش از این‌ها خواهد بود.

به گفته یزدانی؛ دولت اگر می‌خواهد نرخ نان را ثابت نگه‌دارد، باید یارانه‌های نان را افزایش دهد. اتحادیه‌های خباز بارها نرخ تمام شده را محاسبه کرده و به دولت اعلام کرده‌اند اما تغییری را شاهد نبوده‌ایم. از سویی در نبود نظارت دقیق همین‌ها بهانه می‌شود تا کارفرمایان به کارگران فشار بیاورند. مزد کم بپردازند، تعدیل کنند و دیگر کارگران را وادار کنند تا بیشتر کار کنند. بچه‌های ۱۰-۱۲ ساله را به کار بگیرند، چون مزد کمتری می‌گیرند. عدم نظارت کافی موجب افزایش این نوع فشارها به کارگران خباز می‌شود.

در این بین کرونا نیز مشکلات کارگران را افزایش داده است. اخیراً محمدجواد کرمی (رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم) گفته است: بخشی از صنف نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم در رسته تولید و پخش، فقط نان اغذیه‌فروشی‌ها را تأمین می‌کردند که متأسفانه به دلیل تعطیلی واحدهای اغذیه‌فروشی، کارگران ما هم بیکار شده‌اند. در این شرایط از دولت انتظار می‌رود که برای تأمین بیمه بیکاری این صنف اقدام کند.

اما آیا افزایش نرخ نان کمکی به کارگران بابت بهتر شدن شرایطشان می‌کند؟ بسیاری از فعالان صنفی با این مسئله مخالف بوده‌اند. آنان معتقدند که افزایش نرخ نان فقط و فقط رایط زندگی کارگران را سخت‌تر می‌کند و در مورد نرخ نان دولت همچنان باید سیاست‌های یارانه‌ نان را اصلاح کند.

منبع: ایلنا



:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

شاخص کل بورس در نخستین ساعت معاملات امروز ۱۱ هزار واحد رشد داشت.

گسترش نیوز: در آغاز معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل طی یک ساعت ابتدایی جریان معاملات با رشدی بیش از یازده هزار واحدی وارد کانال ۸۰۰ هزار واحدی شد تا یک رکورد تازه را رقم بزند.

bors20.jpg

 به گزارش گسترش نیوز شاخص کل بورس امروز تا ساعت ۹:۵۵ صبح (دوشنبه، ۸اردیبهشت) با رشد ۱۱ هزار و ۶۲۸واحدی به ۸۰۹هزار۴۴۱  رسید.

درحال‌حاضر ارزش بازار ۳۰میلیون ۳۸۸ هزار و ۱۲۹میلیارد ریال، ارزش معاملات ۳۴هزار و ۴۴۳میلیارد ریال و حجم معاملات ۳هزار و ۴۷۱میلیارد سهم است.

ضمن اینکه شاخص هم وزن نیز ۱۶۲۳ واحد رشد کرده و به ۲۶۹هزار و ۸۴ واحد رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

برخی از تراکنش‌های بانکی به دلیل اینکه ماهیت درآمدی ندارند، از حسابرسی‌ها و دادرسی‌های مالیاتی معاف هستند.

گسترش‌نیوز: این تراکنش‌ها شامل دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ، تسهیلات بانکی دریافتی، انتقالی بین حساب‌های شخص، وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت و... است. البته در صورتی که اسناد و مدارک مثبتی دال بر فعالیت‌های اقتصادی مؤدی که بر خلاف اظهارات وی باشد، به‌دست آید؛ جرایم مالیاتی آن غیرقابل بخشش است.

سازمان امور مالیاتی به منظور ایجاد وحدت رویه و ساماندهی در بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک ارسالی به ادارات کل امور مالیاتی، در جدیدترین بخشنامه خود در این زمینه، قوانینی جدیدی درنظر گرفته که طبق آن تراکنش‌هایی که ماهیت درآمدی ندارند را اعلام کرد و در مورد این نوع تراکنش‌ها صرفا تطبیق کلی مبالغ کفایت دارد که این نوع تراکنش‌ها شامل موارد زیر است:

۱_تراکنش‌های بانکی مربوط به اعضای هیات مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تایید شخص حقوقی مورد نظر

۲_دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ

۳_دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

۴_تسهیلات بانکی دریافتی

۵_انتقالی بین حساب‌های شخص

۶_انتقال بین حساب‌های شرکا در مشاغل مشارکتی

۷_تنخواه‌های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تایید کارفرمای ذی ربط

۸_دریافت‌ها و پرداخت‌های سهامداران و اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب‌های دریافتنی و پرداختنی (جاری شرکا) منظور شده است.

۹_قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی

۱۰_وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت

۱۱_انتقالی بین حساب‌های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد

۱۲_مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط باتوجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

تراکنش‌های بانکی که ماهیت درآمدی دارند، با رعایت مقررات از پرداخت مالیات معاف، مشمول مالیات مقطوع یا نرخ صفر و یا مالیات آن کسر در منبع بوده باشد؛ در راستای اجرای این بند صرف عدم همخوانی ریال به ریال مبالغ نمی‌تواند مبنای عدم پذیرش اظهارات مکتوب مؤدی درخصوص فعالیت‌های مذکور باشد و تراکنش‌های بانکی که ماهیت درآمدی دارند، قبلا در محاسبه مالیات منظور شده است.

وضعیت تراکنش‌های کمتر از ۱۵۰ میلیون ریال در حسابرسی مالیاتی

با توجه به احتمال عدم مستند‌سازی برخی از تراکنش‌های بانکی در سنوات قبل از سال ۱۳۹۵ برای اشخاص حقیقی و به منظور تسهیل در فرآیند گزارشگری مالیاتی این گونه مؤدیان، مادامی که اسناد و مدارک مثبتی دال بر کسب درآمد از بابت تراکنش‌های کمتر از مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال (به استثنای تراکنش‌های واریزی از طریق (pos) یا درگاه الکترونیکی پرداخت) در دسترس نباشد، این تراکنش‌ها در محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات منظور نخواهد شد.

یکی از مهم‌ترین اسناد و مدارک برای تعیین درآمد مشمول مالیات، اظهارات مکتوب مؤدیان در خصوص تراکنش‌های بانکی است و در مواردی که مؤدی در اظهار مکتوب خود ماهیت هر یک از تراکنش‌های بانکی سال ۱۳۹۷ و قبل از آن را اعلام کند و اسناد و مدارک مثبتی دال بر خلاف اظهارات مؤدی به‌دست نیاید، ملاک و مبنای رسیدگی ادارات امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

اگر اسناد و مدارک مثبتی دال بر فعالیت‌های اقتصادی مؤدی که بر خلاف اظهارات وی باشد، به‌دست‌اید و این اسناد و مدارک ملاک مطالبه مالیات و جرائم متعلقه با رعایت مقررات قرار گیرد، با عنایت به مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم جرائم مالیاتی آن قابل بخشش نیست.

موارد عدم نیاز به حسابرسی تراکنش بانکی

چنانچه به هر نحو تراکنش‌های بانکی ارسالی در حسابرسی‌های قبلی در اختیار ادارات امور مالیاتی قرار گرفته باشد، شماره حساب‌های مربوطه در صورت مجلس‌های موضوع مواد ۹۷ و ۲۲۹ قانون مالیات‌های مستقیم درج شده، در رسیدگی‌های قبلی اسناد و مدارک آن توسط مؤدی ارائه شده یا گردش حساب‌های بانکی در دفاتر قانونی مؤدی ثبت شده باشد و همچنین در مواردی که ادارات امور مالیاتی در رسیدگی‌های قبلی از گردش حساب‌های مربوط اطلاع داشته باشند، حسابرسی مجدد تراکنش‌ها و یا حساب‌های بانکی مذکور موضوعیت نخواهد داشت.

منبع: اقتصادآنلاین



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

از آبان ماه سال ۹۸ با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین، پرداختی دیگری با نام یارانه معیشتی به وظایف دولت افزوده شد.

گسترش‌نیوز: مبلغ این یارانه برای خانوارهای یک نفره، ۵۵ هزار تومان؛ دو نفره، ۱۰۳ هزار تومان؛ سه نفره، ۱۳۸ هزار تومان؛ چهار نفره، ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود.

تعداد جمعیتی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند نیز ۶۰ میلیون نفر است.

با مجموع یارانه نقدی و کمک معیشتی در هر ماه حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان و در سال بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان خرج نقدی‌هایی است که دولت توزیع می‌کند.

در این خصوص دولت در اردیبهشت ماه ۹۹ نیز وظیفه دارد ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۹۹/۰۲/۱۰ یارانه معیشتی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

منبع: ایران جیب



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

توقف فعالیت صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی به دلیل شیوع کرونا، سبب شده تا برخی از فروشگاه‌های آنلاین، لوازم خانگی را با نرخ بالاتری نسبت به نمایندگی‌های رسمی فروش عرضه کنند.

گسترش‌نیوز: پس از سپری شدن بیش از ۶۰ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت برخی از اصناف کشور با محدودیت و مشکلات خاصی مواجه است. به گفته سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی، علیرغم اینکه به برخی واحدهای صنفی کم‌خطر از سی‌ام فروردین‌ماه اجازه بازگشایی داده شده، اما واحدهای فروش لوازم خانگی در پاساژها، هنوز موفق به اخذ مجوز لازم برای بازگشایی نشده و درحال‌حاضر اجازه فعالیت ندارند.

از سوی دیگر همزمان با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و توقف فعالیت توزیع‌کنندگان لوازم خانگی، کسب‌و‎کار فروشگاه‌های اینترنتی با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است. صدور اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مکرر مبنی بر درخواست همکاری و جذب نیرو، نشانگر افزایش چشمگیر فعالیت‌ها این فروشگاه‌ها است.

اما در این بین، بررسی خبرنگار نشان می‌دهد که لوازم خانگی در فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت‌های متفاوتی به فروش رسیده و در نتیجه اختلاف قابل توجهی میان نرخ اعلام شده در سایت نمایندگی اصلی و نرخ درج شده در سایت‌های فروش اینترنتی وجود دارد.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی، در رابطه با افزایش نرخ لوازم خانگی می‌گوید: پس از تعطیلی صنف لوازم خانگی به دلیل شیوع کرونا، برخی از فروشگاه‌های آنلاین، لوازم خانگی را با نرخ بالاتری نسبت به نمایندگی‌های رسمی فروش عرضه می‌کنند که این موضوع در بلندمدت می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا را از بین برده و به تولیدکنندگان آسیب بزند.

فروشگاه‌های آنلاین: ما گران فروش نیستیم

شائبه گران‌فروشی لوازم خانگی در فروشگاه‌های اینترنتی در حالی مطرح می‌شود که برخی از مدیران این فروشگاه‌ها معتقدند گران‌تر بودن کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها به نسبت نرخ آنها در درب مغازه، ارتباطی با فروش آنلاین ندارد. بر اساس استدلال این افراد، فروشگاه‌های اینترنتی در قالب یک خرده‌فروش فعالیت کرده و تنها کالا را از تأمین‌کننده به‌دست مصرف‌کننده می‌رساند.

مطابق این رویه اگر فروشگاه‌های آنلاین، کالا را با نرخ بالاتری از تأمین‌کننده دریافت کنند، در نتیجه با نرخ بیشتری نیز آن را به فروش خواهند رساند و دقیقاً همین قاعده در صورتی که کالا با نرخ پایین‌تر به فروشگاه‌های آنلاین برسد، وجود دارد و آنها به ناچار، کالاها را با نرخ بیشتری به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

به گفته یکی از مدیران فروشگاه‌های شاخص اینترنتی، بیشتر فروشگاه‌های آنلاین حاشیه سود مشخصی دارند و در حالی کالاهای متنوع را عرضه می‌کنند که شرایط بازار هر کدام از این کالاها بسیار نامساعد است و به همین دلیل نیز، قیمت‌ها در این فروشگاه‌ها به مانند بازار اصلی متعادل نیست.

اما آیا ادعای مدیران فروشگاه‌های اینترنتی مبنی بر عدم توجه مسئولیت افزایش نرخ اجناس به آنها، از منظر حقوقی قابل پذیرش است؟

مسئولیت فروشگاه‌های آنلاین در قبال گران فروشی چیست؟

نویدرضا کیوانی، کارشناس حقوقی حوزه استارتاپ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص گران‌فروشی برخی از فروشگاه‌های اینترنتی می‌گوید: به طور معمول فروشگاه‌های اینترنتی دو روش را برای عرضه محصولات پیش‌بینی کرده‌اند. در روش اول، این فروشگاه‌ها کالاهای متعلق به خود را در فضای مجازی به فروش می‌رسانند، اما در روش دوم که اصطلاحاً از آن به روش «مارکِت‌پِلیس» (Marketplace) یاد می‌شود، این بنگاه‌های اقتصادی خرد هستند که اجناس خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین به مشتریان عرضه می‌کنند.

بنا بر اظهارات این کارشناس حقوقی، در حالت اول مسئولیت گران فروشی مستقیماً با فروشگاه‌های آنلاین است و دلایلی چون خرید با نرخ بالاتر و یا دشواری‌های نظارت بر حجم بالای کالاها نمی‌تواند توجیه مناسبی برای این گرانفروشی باشد چرا که با این دلایل، هر فروشنده‌ای در فضای واقعی و مجازی می‌تواند گرانفروشی خود را توجیه کند.

به گفته این کارشناس حقوقی، در مورد حالت دوم عرضه محصولات توسط فروشگاه‌های اینترنتی، هرچند که مالکیت کالا متعلق به این فروشگاه‌ها نیست و نقش آنها را می‌توان در قالب نظریه نمایندگی تحلیل کرد اما از آنجا که فاکتور فروش توسط فروشگاه‌های آنلاین صادر می‌شود و هزینه نیز به حساب این شرکت‌ها واریز می‌گردد، آنها نیز به عنوان مشارکت‌کننده در امر فروش، می‌بایست در برابر گران‌فروشی پاسخگو باشند.

لزوم عرضه کالا در فروشگاه‌های اینترنتی با نرخ مصوب

از سوی دیگر در خصوص برخی از کالاهای عرضه شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی همچون گوشی تلفن همراه، لوازم خانگی، تایر خودرو، شرکت‌ها موظف به ارائه نرخ عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به سازمان حمایت بوده و شرکت‌های فروشنده می‌توانند با استعلام از این سازمان‌ها و یا شرکت‌های تولیدکننده از بازه نرخ مجاز این کالاها اطلاع یابند.

بر اساس ماده ۸ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، «هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه، پایین آوردن کیفیت و یا افزایش نرخ شود، جرم محسوب می‌شود»، بنابراین هرچند که فروشگاه‌های اینترنتی، منتفع اصلی گرانفروشی نبوده و تنها درصدی از فروش را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند؛ اما این موضوع منافاتی با مسئولیت قانونی آنها در خصوص نظارت بر رفتار شرکای تجاریشان ندارد.

منبع: ایران جیب



:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، برداشت سودهای سرمایه گذاران موجب شد تا قیمت طلا در روز جمعه کاهشی شود، هرچند تداوم نگرانی ها از چشم انداز تیره و تار اقتصاد جهانی و بسته های محرک مالی بانک های مرکزی جهان سبب شد تا افت قیمت فلز زرد ناچیز باشد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا روز جمعه را با 0.05 درصد کاهش به پایان برد و به رقم 1729 دلار و 60 سنت رسید، اما در مجموع معاملات هفتگی شاهد افزایش قیمت بیش از 2 درصدی بود. قیمت فلز زرد برای تحویل در ژوئن 2020 در بازار آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 0.56 درصد کاهش به 1736 دلار و 60 سنت رسید. قیمت طلا روز پنجشنبه به بالاترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسیده بود.

تای وونگ رئیس بخش داد و ستد فلزات پایه و گرانبهای شرکت بی ام او در این باره گفت:‌«شاهد کاهش نسبی قیمت ها به دلیل برداشت سود سرمایه گذاران هستیم، اما قیمت ها همچنان در نزدیکی رقم های بالا باقی مانده زیرا به دلیل آینده نامعلوم اقتصاد جهانی سرمایه گذاران خرد و شرکتی به صورت مداوم در حال خرید طلا هستیند.»

تزریق بسته های عظیم کمک مالی از سوی بانک های مرکزی به اقتصادهای ملی نیز در رشد قیمت طلا موثر بوده است. مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته یک بسته کمک مالی 484 میلیارد لاری را به تصویب رساند. رهبران اتحادیه اروپا هم با یک بسته نجات فوری حدودا 500 میلیارد یورویی موافقت کردند.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازارطلا به نزدیکی بالاترین رقم 7 سال گذشته رسیده و قیمت طلا به یورو بالاترین رقم تاریخ خود یعنی 1612.39 یورو را به ثبت رسانده است.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت پالادیوم دیروز با 2.2 درصد جهش به 2023 لار و 79 سنت رسید اما در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی در طی یک ماه گذشته باقی ماند.

 



:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

کارگزار باسابقه با اعلام اثر چند دلیل از جمله حمایت دولت در تشدید رونق بورس به سهم اولی‌ها توصیه کرد از اهرم خرید اعتباری استفاده نکنند و سراغ صندوق هایی با بازدهی یک ماهه ۸۵ درصدی بروند.

گسترش نیوز: حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره روند هفته‌های اخیر معاملات بورس که با رکوردهای جدید شاخص ۷۴۱ هزار واحدی و معاملات روزانه بیش از ۱۰ و ۱۴ هزار میلیارد تومانی مواجه شده به ایرنا گفت: هر چند روند صعودی شاخص اینگونه پرشتاب نخواهد ماند اما به نظر می‌رسد تا پایان امسال، روند صعودی با شیب ملایم همراه شود و سود چشمگیری نصیب سهامداران کند.

در این میان، افزایش قیمت سهام برخی صنایع نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر بوده اما در مجموع شاخص روند صعودی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از عواملی چون ورود حجم زیادی از ورود نقدینگی، حمایت دولت از بازار سرمایه و تشویق مردم به ورود پس‌انداز، اثر شعار سال و جهش تولید در افزایش سود و قیمت سهام شرکت‌ها، اشباع بازارهای موازی، تحلیلی‌های مبنی بر پایان دوران طلایی دلار جهانی، امکان سرمایه‌گذاری با وجوه اندک و بسیار اندک نسبت به بازار مسکن و... است.

این عوامل موجب شد چهارشنبه گذشته به دلیل عرضه شستا، استقبال بسیار خوبی از سوی سرمایه‌گذاران انجام و با صدور حدود ٩٠ هزار کد جدید، جریان ورود نقدینگی تشدید شد.

نکته مهم این است که با توجه به تجربه سال‌های گذشته و نزول پرشتاب قیمت سهام و شاخص بعد از صعود تند، اگر سرمایه‌گذاران تازه وارد اطلاعی از بازار سرمایه نداشته باشند و ندانند به سمت چه صنعت و سهامی بروند به طور قطع در آینده نزدیک متضرر خواهند شد.

این مشکل زمانی بیشتر خواهد شد که سرمایه‌گذاران جدید از اهرمی به عنوان اعتبار کارگزاری‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند که تصمیمی مهلک بوده و ممکن است کل دارایی‌های این افراد را از بین ببرد. چرا که بازار سهام همیشه مطلوب و جذاب نیست ولی برخی با اعتقاد اینکه روند صعودی بازار دائمی است اقدام به دریافت اعتبار از کارگزاری می‌کنند و زمینه ضرر و زیان‌های احتمالی را فراهم می‌کنند.

بنابراین انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به افراد تازه وارد پیشنهاد می‌شود. چون برخی از صندوق‌ها در یک ماه گذشته بیش از ٨٥ درصد بازدهی داشتند و سرمایه‌گذاران تازه وارد، بدون ترس از نوسان بازار و احتمال ضرر و زیان می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کنند.

منبع: بورس پرس



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجید

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛ شرکتهای معدنی روسیه مدتها منتظر اعلام این سیاست بودند که از هفته جاری اجرایی شد و به آنها اجازه می دهد مجوزهای بلندمدت برای صادرات طلا و نقره پالایش شده را همانند بانکهای بازرگانی دریافت کنند.

این مجوزها از سوی وزارت صنعت و تجارت صادر می شود و به معدنکاران و تولیدکنندگان فلزات ارزشمند اجازه می دهد تولیدشان را به شکل شمشهای خالص فلزات صادر کنند.

معدنکاران طلای روسیه از این تصمیم برای صدور مجوزهای صادرات کلی که جایگزین مجوزهای محدود قبلی می شوند استقبال کردند. سخنگوی شرکت پلی متال که دومین تولیدکننده بزرگ طلای روسیه است، اظهار کرد که آزادسازی فروش بین المللی فلزات ارزشمند برای معدنکاران روسیه فرصتهای صادرات را بهبود خواهد بخشید و بوروکراسی غیرضروری را کاهش می دهد.

هنوز معلوم نیست آیا سیستم جدید اجازه صادرات نامحدود را خواهد داد یا همچنان محدودیتهایی وجود خواهد داشت. مدت اعتبار این مجوزها هم معلوم نیست.

حدود دو هفته پیش انجمن فاینانس ملی روسیه که نماینده نهادهای اعتبار بازرگانی شامل بانکهای صادرکننده بزرگ طلا است، از بانک مرکزی و وزارت حمل و نقل و وزارت دارایی خواست صادرات فلزات ارزشمند را با توجه به محدودیتهای به وجود آمده در بحران شیوع ویروس کرونا نظیر توقف پروازهای مسافری بین المللی، تسهیل کنند.

اما فرمان جدید ممکن است آن طور که بانکها امیدوار بودند به آنها کمک نکند زیرا به معدنکاران اجازه می دهد بدون واسطه عمل کنند و سود بانکها را که تنها صادرکننده طلا بودند، تضعیف می کند. همچنین قدرت مذاکرات بانکها را کاهش می دهد چرا که تولیدکنندگان یکباره گزینه های بیشتری برای فروش پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش پلاتس، با این فرمان میزان صادرات مستقیم معدنکاران در مقایسه با فروششان به بانکها افزایش پیدا خواهد کرد مگر این که برخی از شرکتها سیستم صادرات جدید را نامناسب بیابند.



:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 ارديبهشت 1399 | نظرات ()